Skip to main content

Tips Nak Cantik : Amal 2 Vitamin Kulit Ini!

NAK KULIT CANTIK PERLU AMAL VITAMIN KULIT

Benarkah ramai yang mengatakan bahawa kecantikan adalah tonggak utama seorang wanita? Benar, kecantikan itu memang sinonim dengan wanita, tidak kira usia muda mahupun lanjut. Akan tetapi, cantik luar sahaja tidak bermakna kerana kecantikan sebenar adalah bila mana kita mempunyai kecantikan dalaman dan bukan hanya luaran.

Kecantikan adalah merupakan sebahagian daripada kesihatan. Tunjang utama kecantikan adalah kesihatan dalaman kita. Sebagai contoh, untuk memiliki kulit wajah dan tubuh yang cantik, kita perlu menjaga kesihatan kulit kita. 

Persoalan yang sering bermain di minda, bagaimanakah nak menjaga kesihatan kulit wajah kita? Yaaa, benar, mesti ramai yang menjawab, kita perlu amalkan rutin 'skincare' yang betul, dan minum air kosong yang banyak. Tidak dinafikan keduanya membantu menjadikan kulit wajah kita lebih cantik.

                                                                                 Skincare                                                                                      
sumber gambar : Herworld.com

Eh kenapa asyik bercakap pasal cantik ni?Oh ya, maklumlah, lagi lebih kurang dua minggu kita dah nak raya kan, mesti ada yang sedang mencari tips bagaimana nak dapatkan kulit wajah yang sihat dan cantik. 

Haaaa, mari saya kongsikan beberapa tips. Kalau kita nak dapatkan kulit yang cantik, kita sebenarnya bukan hanya perlu amalkan skincare yang baik, malah kita perlu amalkan 2 vitamin kulit ini. Jom kita tengok satu per satu fungsi setiap vitamin kulit ini:

JOM KENALI VITAMIN KULIT

APAKAH ITU VITAMIN KULIT?

Vitamin kulit adalah vitamin atau nutrisi yang diambil/dimakan bertujuan untuk membantu proses pemulihan sel kulit kita agar kulit menjadi sihat, cantik dan tegang. Terdapat banyak jenis vitamin tetapi saya ingin kongsikan kebaikan 2 jenis vitamin kulit yang penting ini.  Vitamin yang dimaksudkan adalah vitamin C, dan protein.

Vitamin Kulit #1 - Vitamin C

Vitamin C merupakan sejenis vitamin kulit yang sangat penting kerana sifatnya yang :

  • antioksidan (membantu mengurangkan risiko kanser)
  • berfungsi melindungi kulit dari sinar UV. 
  • agen depigmentasi (membantu mencerahkan kulit)
  • menyokong pembentukan kolagen dalam kulit kita. 

Hebat sangat kan fungsi vitamin C ni. Sebab tu lah dia dipanggil vitamin wajib untuk kulit sihat. Sebagai manusia, tubuh kita tidak dapat menghasilkan vitamin C ini, maka kita perlulah mengambilnya setiap hari. 

Kalau anda belum ada makan apa2 vitamin C, saya sarankan anda ambil vitamin C secara konsisten, pilih lah vitamin C dari sumber organik. Saya juga amalkan vita C Shaklee setiap hari. 

Kenapa saya pilih Vita C Shaklee? 

  • dibuat daripada sumber yang organik iaitu daripada ekstrak jagung yang kurang berasid dan menjaga kesihatan perut
  • mempunyai teknologi sustained released iaitu pelepasan berperingkat, dilepaskan ke dalam badan 100mg setiap 1 jam selama tempoh 5 jam, jadi vitamin yang kita ambil itu tidaklah dibazirkan dan dikumuhkan.
  • diperkaya dengan bioflavanoid iaitu sejenis polifenik yang membantu penyerapan vitamin C dengan menguatkan pembuluh darah
  • harga mampu milik, hanya 67 sen sahaja sebiji
                                                                    10 manfaat Vita C


Vitamin kulit #2 - Protein

Protein juga merupakan vitamin penting dalam kesihatan kulit kita. Protein berupaya membantu dalam pemulihan dan pembaikan tisu kulit yang rosak. Fungsi utama protein adalah untuk

  • mempercepat proses pemulihan sel 
  • mempercepat kadar pembaharuan sel dengan cara menanggalkan sel-sel lama untuk memberi ruang kepada sel baharu
  • mengoptimum fungsi kulit dan menyokong penghasilan glutathione
  • membantu hasilkan hormon sihat yang penting untuk kulit

Pengambilan protein setiap hari dapat memberikan vitamin yang secukupnya untuk kulit kita. Kulit kita akan tampak lebih sihat, mulus dan lembut.

Protein sebaiknya diambil dalam kuantiti yang betul dan daripada sumber yang terbaik.

Saya juga mengamalkan pengambilan protein setiap hari. Saya amalkan mengambil sumber protein daripada sumber soya organik yang non-gmo. Protein yang saya ambil ni adalah ESP oleh Shaklee iaitu Energizing Soy Protein.

 Kenapa saya pilih ESP dan kenapa daripada sumber soya? Ni sebabnya,

  • dihasilkan daripada soya organik yang non-gmo (tidak diubah genetik)
  • soya bersifat alkali yang bantu kurang kan risiko gastritis
  • tidak mengandungi bahan kimia, pewarna dan perasa tiruan
  • indeks glisemik rendah (G.I 39)
  • diperkaya dengan kalsium yang tinggi dan mempunyai 5 vitamin B
  • 0 trans lemak

Tapi, kenapa masih kena ambil protein, kan dah banyak makan ayam, ikan, dan daging? Yaa mesti anda semua tertanya-tanya kan? Saya ambil protein ESP sebab saya nak topup protein yang mungkin musnah akibat makanan yang overcooked.  Sebab tu lah sesetengah orang dia memang ambil protein sebagai sumber nutrisi tambahan.

                                                                     10 Manfaat ESP

Cara nak dapatkan 2 Vitamin Kulit ni?

VITAMIN KULIT RAHMAH (promo bulan Puasa)

Berita baik untuk anda. Bulan ni Shaklee ada buat promo untuk vitamin kulit ni. 

Harga asal R M 2 8 8 tapi sempena promo ni, harga 1 vitamin C dan 1 ESP hanya R M 9 9 sahaja. 

Kalau anda berminat nak cuba, boleh terus contact saya di 017-384 6656 atau pergi ke Fb Imah Rush

Saya boleh bantu anda dapatkan set Vitamin Kulit Rahmah ni dengan SEGERA, pos seluruh Malaysia.

Vitamin Kulit Rahmat ( Vita C + ESP)

                                              jom amal dua vitamin kulit cantik ni!

Kesimpulannya, untuk dapatkan kulit yang cantik dan sihat, kita perlu usaha dan pilih vitamin yang terbaik daripada sumber yang semulajadi dan terbukti berkesan. Amalkan secara konsisten dan inshaAllah kita akan dapat tengok hasilnya jika kita terus buat dan tidak putus asa.

Kalau ada sebarang pertanyaan, anda terus boleh tanya saya di ruangan komen atau terus wasap di nombor atas ye. Hingga kita berjumpa lagi dalam next entry. 

Terima kasih semua yang sudi membaca dan semoga bermanfaat.

Salam sayang dari saya,

Imah Rush


#vitaminkulit

#vitamincantik

#NextlevelBlogging

#Shakleetriumph2023

#shakleethrive2023

#SetRahmahShaklee2023

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Tips Elak Makan Banyak Ketika Raya : Hari Raya dengan Shaklee!

Assalamualaikum Hai semua, Jumpa lagi kita dalam entri kali ni. Kali ni saya dah pulang ke sarang, hehe, dah pulang ke ibu kota lah maksudnya setelah hampir dua minggu bercuti raya di kampung halaman dan kampung mertua. Anda pula bagaimana? Amacam raya kali ni?best ke? Saya pula tak kurang bestnya, yelah best sebab raya kali ni dapat balik kedua-dua kampung. Bercakap berkenaan dengan raya, semestinya kita semua tak terlepas dengan menjamu selera menu2 raya yang banyak dan menarik di hari raya kan? Macam saya, kalau raya ni di Pahang ni mesti wajib ada menu rendang, ketupat, lemang, nasi minyak lah dan macam-macam kuih raya.  Tak lupa juga ada menu sate, lodeh dan beberapa lagi menu tambahan seperti laksa pahang dan nasi arab. Kalau sebelah kampung suami di Kelantan pula, biasa memang akan ada ketupat palas, tapai, nasi dagang, laksa, dan menu tambahan seperti pulut manis dan berbagai lagi manisan. Waktu raya lah waktu untuk kita menikmati juadah yang sedap-sedap kan?Rugi pulak kalau di

Nak mula bisnes : Pilih bisnes online dari rumah

KENAPA PILIH BISNES ONLINE? Sejak pandemik COVID-19 yang melanda seluruh negara pada 2020 yang lalu, seluruh dunia menerima impak yang besar terutama sektor ekonomi. Ramai yang kehilangan pekerjaan, bisnes merudum dan malah ada yang hingga kini belum mendapat pekerjaan baharu. Kepada yang kerja tetap pula, ramai yang rungsing dengan kenaikan harga barang yang mendadak, tapi gaji tak juga naik-naik, betul tak? Yaa, tentu ramai yang setuju dengan 'statement' di atas. Tidak dinafikan kita semua sebenarnya berada dalam kelompok yang sama, lainlah yang memang sudah menjadi jutawan dan hartawan Tapi, tahukah anda semua bahawa ketika pandemik yang lalu, sektor ekonomi melalui perniagaan dalam talian atau lebih dikenali sebagai bisnes online melonjak naik dengan mendadak. Hasilnya, sektor kurier juga berkembang pesat kerana 'demand' pengeposan barangan yang amat tinggi ketika itu. Dijangkakan juga pada tahun ini iaitu 2023 kedua sektor ini akan terus berkembang dan meningkat k